Veilig internetten doe je zo! Of toch niet?

Posted on .

Bij Tiscali weten ze hoe het moet: veilig internetten. Je kunt jezelf bij hen testen om te meten hoe veilig jij wel niet of juist wel bent. Ik heb de test ook gedaan en het is niet best met mij gesteld… Maar klopt dit allemaal wel? Volgens mijn risico profiel doe ik alles fout wat […]

Bij Tiscali weten ze hoe het moet: veilig internetten. Je kunt jezelf bij hen testen om te meten hoe veilig jij wel niet of juist wel bent. Ik heb de test ook gedaan en het is niet best met mij gesteld… Maar klopt dit allemaal wel?

Volgens mijn risico profiel doe ik alles fout wat ik maar fout kan doen. Hierdoor krijg ik per direct een heel trage computer, zijn de inbrekers al mijn (persoonlijke) gegevens aan het stelen, wordt mijn mailbox gevuld met spam, kruipen de wormen door mijn bestanden en ben ik besmettelijk als de pest. En dat alles zal leiden tot geheugenverlies en dementie. En dan heb ik het nog niet eens over de key-loggende Trojaanse paarden die mij popups bezorgen en proberen te phishen tot het gebruik van spy-ware.

Risico profiel.
Mijn risico profiel: Het kan niet slechter…

Nou, de schrik zit er gelijk lekker in. Gelukkig weet Tiscali mij verbazend goed te vertellen hoe ik toch nog verlost kan worden van dit alles. Ik hoef alleen maar even klant te worden. Wel jammer dat de aangeboden oplossingen het niet doen op mijn Macje.

Bangmakerij of toch weldaad?

Ik weet het nog niet zo. Ik vindt het goed om internet-gebruikers te wijzen op de eventuele risico’s, maar hoe serieus moet ik deze informatie nemen als de commerciĆ«le campagne die hierachter schuilgaat er wel heel dik bovenop ligt.

Natuurlijk, alles wat ze melden over de eventuele risico’s klopt. Maar wellicht zijn de weergegeven percentages ietwat overtrokken? Want is een risico van 89% nog wel een risico? Dan weet je het haast zeker. Is deze hele campagne niet een bijzonder uitgekiend voorbeeld van een soort van phishing: je anders voordoen dan je bent met stemming makerij, persoonlijke gegevens verzamelen en aanzetten tot een gewenste actie? Oh-nee dat noemen we gewoon reclame…

Bert de Weerd user experience designer