Fotoboek via iPhoto: duur en lang wachten, maar wel erg goed!

Posted on .

Precies twee weken geleden klikte ik op de ‘bestel’ knop in iPhoto waardoor de foto’s van het weekendje Barcelona in boekvorm gedrukt konden worden. Vandaag, maar liefst 14 dagen later lag de witte doos van Apple op de mat. Het lange wachten werd beloond, het boek ziet er prachtig uit en de kwaliteit is boven […]

Precies twee weken geleden klikte ik op de ‘bestel’ knop in iPhoto waardoor de foto’s van het weekendje Barcelona in boekvorm gedrukt konden worden. Vandaag, maar liefst 14 dagen later lag de witte doos van Apple op de mat. Het lange wachten werd beloond, het boek ziet er prachtig uit en de kwaliteit is boven verwachting.

Het fotoboek op de doos.
Een van de pagina’s.
De printkwalliteit is subliem.

Waarom iPhoto? Is dat niet erg duur?

Die vraag kreeg ik wel een paar keer te horen toen ik vertelde dat ik een fotoboek via iPhoto had besteld. Wel, ik heb natuurlijk eerst rondgekeken. Daarmee ontdekte ik dat er twee soorten fotoboek bestel wijzen zijn. Een waarbij je via de browser het fotoboek in elkaar zet, en een waarbij je eerst software moet downloaden. De laatste optie had zo mijn voorkeur, misschien omdat ik geen zin had om eerst 4GB aan foto’s te uploaden, misschien ook wel omdat ik die webapplicaties niet zo betrouwbaar vind: ben je net lekker bezig, loopt de browser vast of snapt de webserver het niet meer en kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Duur, maar wel goed?

Ja! Natuurlijk zou ik zeggen, maar daar kan ik eigenlijk niets zinnigs over zeggen, ik heb namelijk geen ervaring met andere producten en bedrijven. Dit was voor mij het tweede boek dat ik via iPhoto bestelde.

En er was wel wat veranderd. De doos waarin het boek zit is veranderd. Het eerste boek kreeg ik volgens Apple standaarden in een lelijke doos waarin een andere wel mooie doos zat. Dat is nu niet meer. Ze hebben nu de twee verpakkingen samengevoegd. De mooie doos is nu van het materiaal van de lelijke doos gemaakt. Ruw karton met een wit laagje, maar wel met de leuke flappen om hem dicht te maken.

In de doos vindt je naast de leverbon een plastic zak met daarin het fotoboek. Zo blijft het boek mooi schoon. Ik had deze keer de zachte kaft gekozen. Het omslag ziet er mooi uit en is van net iets dikker papier dan de bladzijden. De printkwaliteit is subliem, dat kan mijn dure fotoprinter echt niet beter. Kleuren zijn mooi helder en komen goed overeen met zoals ik de foto’s op mijn scherm had.

Is er dan niets aan te merken?

Natuurlijk wel, dat heb ik altijd. Zo valt de dikte van het papier mij wat tegen. Niet dat dat onvoldoende is, maar ik heb het over mijn verwachting. Overigens is het papier net zo dik als in de versie met de harde kaft. En toen is me dat niet opgevallen.

Daarnaast is 14 dagen wachten op je knutselwerkje wel erg lang. Ook al weet iPhoto je te vertellen dat je mogelijk 7-14 dagen moet wachten. Heb je net een hele dag zitten schuiven met foto’s om tot je fotoboek te komen, dan wil je het eindresultaat natuurlijk wel snel hebben. Na precies 6 dagen kreeg ik een e-mail dat mijn bestelling verzonden was. Het duurt blijkbaar 8 dagen om een postpakketje van de US naar Duitsland en vervolgens naar Nederland te sturen. Althans, dat is de route die ik kan afleiden van de stickers en stempels op de doos.

Comments

Maar, wat was je nu kwijt voor dit boek? En hoeveel bladzijden bevat het boek?

theo

Voor dit (large) fotoboek met zachte kaft van 56 pagina’s betaalde ik in november 2008 € 52,63 inclusief verzendkosten.

Ondertussen is het boek dus zo’n 3,5 jaar oud. De foto’s in het boek zijn nog perfect van kleur. Je kunt wel aan de kaft zien dat het boek slijt door het open en dicht doen. Op de vouw zie je duidelijk slijtage sporen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Author


Comment

  1. You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bert de Weerd user experience designer